SN: Noen viner fra siste par måneder

Alt om vin.

Moderatorer: Frank Herfjord, Stig Lindahn, Alexander Hojem

Brukeravatar
Morten Christiansen
Innlegg: 15
Registrert: fre mai 29, 2015 3:26 pm

SN: Noen viner fra siste par måneder

Legg innav Morten Christiansen » søn jun 28, 2015 7:09 pm

Her følger en oppsamling av mine vinposter fra Facebook de siste par månedene. Begynte å poste en og en, men ser at det blir nærmest for spam å regne så jeg tar det resterende under ett her.

Tarlant Cuvee Louis, kr 455,-
Familien Tarlant kan se tilbake på 12 generasjoner med vinmakere som går helt tilbake til 1687. Riktig nok er champagneproduksjonen av langt nyere dato. Den første "Cuvee Tarlant" ble utviklet i 1928 og ble lansert på markedet året etter. Man kan altså si at familien har de beste forutsetninger til å produsere god champagne. De skuffer da heller ikke med denne.
50-50 Chardonnay-Pinot Noir fra vinmarken Les Crayons i Oeuilly (Marne). Denne flasken er sammensatt av årgangene 1999 (85%) + 1998-1997-1996 (15%). Fatgjæret. 13 år på bunnfallet. Gogget februar 2013.
Pent utviklet duft med innslag av modne epler, brioche, vanilje, kalk, litt toast. Syrefriskt anslag, distinkt mineralpreg med hovedvekt på kalk, følger duften, lett oksidativ på en positiv måte, litt fattanniner i finish, god lengde.
Moden champagne med et ærlig og nakent uttrykk gitt den lave dosage på kun 2g/L. Her er mye stein og jordsmonnspreg, knapt noen sukkersminke. Basert på tidligere erfaringer drikker denne best et par timer etter åpning og bør ikke stå over natten, 90-91p. (prisen har dessverre steget til kr 525,- men kvaliteten forsvarer dette også)

Turgy Grand Cru BdB Millesime 2008, kr 352,-
Familien Turgy har produsert og solgt champagne under eget navn siden 1920-årene. De er lokalisert i Mesnil-sur-Oger og vinmarkene ligger sentralt i Cote des Blancs hvor de har 6 hektar med Chardonnay.
Blek strågul. Sitrusdominert på nesen, også innslag av lime, grønne epler, vaniljekjeks (sånne lange tynne med vaffelmønster som man pleier å få til iskrem) og litt sjøbris. Slank i munnen, syrlig og ganske mineralsk, følger duften i stor grad med tillegg av noe fersken(?), mineralsk finish, litt kort lengde.
Frisk og stram champagne med brukbar kompleksitet, ren og mineralfokusert, men mangler litt konsentrasjon. Bruk til aperitif og småretter av skalldyr, gi den gjerne et par års lagring, 87p.

Laurent-Perrier Cuvee Grand Siécle
Introdusert for salg i 1959 under mottoet "The best of the best with the best" og består av en cuvee av 3 årganger. Navnet "Grand Siécle" henspeiler på det 17. århundre, kjent som en gullalder for fransk kultur, både innen kunst og gourmetmat. I tillegg er epoken selvfølgelig også kjent for en utrolig ekstravaganse og ødslighet representert ved "Solkongen" Ludvig XIV.
Cuvee Grand Siécle består (med litt variasjon fra år til år) av 55% Chardonnay and 45% Pinot Noir. Chardonnaydruene kommer fra Avize, Chouilly, Cramant og Le Mesnil-sur-Oger. Pinot Noirdruene er fra Ambonnay, Bouzy, Louvois, Mailly, Tours-sur-Marne og Verzenay.
Medium strågul farge. Kompleks nese med innslag av brioche, sitrus, lime, snev av honning, sopp og mint. Fyldig og rik i munnen, pent syrlig med bittesmå bobler som gir en innsmigrende munnfølelse, medium konsentrasjon, rund og snill hele veien, men strammer seg opp med luft og et godt mineralpreg gir nødvendig fasthet og balanse til smaksbildet, god lengde.
Elegant champagne med god kompleksitet og en begynnende utvikling. Alder ukjent, kjøpt på auksjon, men det er nyeste utgave av etiketten. Litt alderspreg på korken og metallet gjør at jeg gjetter på 8-10 år. Dabber av litt mot slutten av flasken, men på topp er vi på 91-92p. Prises på linje med DP noe jeg syns er i overkant, jeg betalte noen lapper mindre og sier meg fornøyd med det.

Friedrich Becker Spätburgunder "B" 2012, kr 220,-
Medium ruby. Masse mørke bær, hovedsakelig solbær, grønne blader, modent kjøtt, mineraler og en del eik, kjølig og fersk fruktighet, syrlig og saftig, får fart på spyttproduksjonen, faste tanniner, lang fast finish.
Litt mye eik, men det er godt integrert og på ingen måte sjenerende for min smak. Ingen elegant vin, men kraftig og full av smak. Kan godt ligge et par år, men drikker ganske godt nå, 87p.

Ulysse Collin Rosé Les Maillons Extra Brut, kr 449,90
Gogget 16.02.15. Rødblå farge, likner litt på en Schilcher. Ganske stum på nesen, litt lyse bær med tillegg av litt kirsebær, solbær og mineraler. Slank i munnen, gir ikke mye her heller, følger duften, litt svak konsentrasjon, stram og mineralsk, heftig mousse gir en skummende og litt "brusaktig" munnfølelse, litt tanniner og innslag av mineraler i finish, litt kort.
Denne blir jeg ikke venn med. Har prøvd så godt jeg kan å like den, men det ender opp som noe høyst middelmådig. Jeg nevnte Schilcher på farge, syns den minner litt på smak også. Mulig at 2-3 år i kjelleren vil bidra positivt, men jeg er skeptisk. Rosende omtale og 90 poeng i DN Vinguiden, jeg strekker meg ikke lenger enn til 84p.

Charles Heidsieck Rosé Reserve, kr 479,-
Pinot Noir 36%, Pinot Meunier 32%, Chardonnay 32%.
Medium kobber på farge. Svært tilknappet i starten, det tar en halvtimes tid før den våkner. Da får man jordbær, aprikos, sjøbris og mineraler på duft. Ganske slank i anslaget, kraftig mousse, følger duften, syrefrisk med tydelig mineralpreg hele veien, medium lengde.
Nå, på dag 2, er frukten litt "mørkere". Man kjenner fremdeles jordbær, men det er også et snev av kirsebær og kanskje har til og med et par solbær sneket seg inn. Likevel er den største endringen at man nå kjenner noe krydder i smaksbildet. Jeg syns det minner om kanel. Mulig er jeg helt på feil jorde, men det er nå den assosiasjonen jeg får. Det bidrar til øket kompleksitet og finesse. Uansett, en strålende champagne som helst bør få 3-5 år i kjelleren, 90-91p.

Breuer Rauenthal Nonnenberg 2008, kr 415,- (innkjøpspris)
Snaut to år siden forrige flaske. Sist var den lite annet enn syre, sitrus og stein. To timer i karaffel før første glass, den har åpnet seg litt. Man finner tydelig grapefrukt og fersken i tillegg til intens sitrus, masse skifer og et distikt petroleuminnslag. Fremdeles stålsyre.
Nonnenberg 07 og 08 er blant de mest frustrerende vinopplevelser jeg har hatt. Vinen bør levere på toppnivå sammen med GG fra Keller, Wittmann og S-F. Dessverre har den har gitt meg mindre glede en vinene fra de nevnte produsenter. Mulig det må mange flere års lagring til, men petroleumnivået bekymrer meg i så måte.
Dag 2: Heldigvis er petroleumnivået noe redusert, selv om det ennå er godt merkbart. Dessverre er frukten tynnere og vi er tilbake til en "knockel-trocken" syrebombe. På sitt beste på dag 1 er det 91p.

Delphine Cazals La Chapelle Du Clos, kr 499,-
Delphine er datter av Claude Cazals og har bestyrt familiebedriften i Mesnil-sur-Oger sammen med sin svigerinne siden farens død i 1996. Hun er gift med Olivier Bonville fra champagnehuset Franck Bonville.
Denne vinen er en cuvee som ble utviklet i 2006. Den kommer fra samme vinmark som den anerkjente Clos Cazals, men er fra yngre stokker som Delphine selv har plantet for 25 år siden. 100% Chardonnay, dosage 8g/L. Ingen informasjon om basevin eller gogging på flasken.
Medium gyldengul med lett grønnskjær. Innbydende nese i starten med lett autolyse, grønne epler, sjøbris. Dette skifter forbausende raskt til noe mer modent, det kommer honning, nøtter, kraftigere autolyse og litt karamell inn i bildet. I munnen medium-minus fylde, diskret fruktsødme, medium syrlighet, jeg finner de samme elementene som i duften (altså de mer utviklede), hissige bobler, men de er relativt finkornede og roer seg etter et par minutter.
Tror knapt jeg har vært borti en champagne hvor duften endrer seg så radikalt på så kort tid. Det skifter fra ung og fersk til en relativt moden stil på et par minutter. Her og nå er jeg usikker på hvordan jeg skal konkludere, får se hvordan det utvikler seg. Lar en tredjedel stå i flasken over natten.
Dag 2:
Fryktet at denne skulle oksidere fullstendig over natten, men den oppfører seg omtrent som i går. Fresh rett i glasset, så en rask forvandling mot "brunere" aromaer. Riktignok virker fenomenet mindre tydelig i dag og vinen er klart mer mineraldrevet med et tydelig innslag av flint i finish. Jeg liker den bedre i dag, men er skeptisk m.h.t. lagring. Slik den fremstår i dag er vi på 89 poeng, jeg syns ikke den er konsentrert nok til å få karakter på 90-tallet.

Gå tilbake til «Vindiskusjoner»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester