Vintips Burgund

Alt om vin.

Moderatorer: Frank Herfjord, Stig Lindahn, Alexander Hojem

Håvard Flatland
Innlegg: 2
Registrert: lør sep 05, 2015 9:27 pm

Vintips Burgund

Legg innav Håvard Flatland » ons okt 07, 2015 3:52 pm

Det er lenge sidan eg har kjøpt noko leskande raud Burgund. Grunnane er naturleg nok prisauke og usikkerheit rundt årgang 11 og 12, som er det som stort sett er i handelen no.

Har nokon eit godt tips til ein drikk-no-raud-burgund som er god for prisen eller ein-sjukt-god-kommunevin-sjølv-om-han-no-kostar-1150-kr!

HF

Knut Sogner
Innlegg: 15
Registrert: fre mai 29, 2015 2:18 pm

Re: Vintips Burgund

Legg innav Knut Sogner » ons okt 07, 2015 6:34 pm

2012-årgangen er jevnt over meget god, og vinene smaker godt nå. De vil sannsynligvis lukke seg snart. Det er en del vin igjen fra spesialslippet på Aker brygge, men det er mulig det utsalget ikke passer for deg. Av produsenter som er igjen vil jeg nevne Pousse d'Or, Bouchard Pere, Jadot, Patrice Rion, som alle har laget gode viner. Disse produsentene finnes sikkert andre steder enn Aker brygge, og dette er ikke av de dyreste produsentene. Men de koster mye, synes jeg, disse også.

Alexander Hojem
Innlegg: 55
Registrert: tor mai 14, 2015 6:31 am

Re: Vintips Burgund

Legg innav Alexander Hojem » tor okt 08, 2015 6:55 am

Er vinene fra Burgund blitt for dyre? Er det bikket over til å være en kvalitet som er vanskelig å forsvare prisen for? Jeg kjøper mine faste produsenter, men kjenner det begynner å svi!

olemski
Innlegg: 6
Registrert: tir jun 02, 2015 10:30 am

Re: Vintips Burgund

Legg innav olemski » tor okt 08, 2015 12:25 pm

Sist jeg var på Valken var det noe greit priset Jadot 2012 der - 1er Cru'er fra Beaune. Min erfaring med disse er meget god, og prisene på de mindre kjente 1erne fra Beaune er gode i den store burgundsammenhengen.

Håvard Flatland
Innlegg: 2
Registrert: lør sep 05, 2015 9:27 pm

Re: Vintips Burgund

Legg innav Håvard Flatland » tor okt 08, 2015 1:08 pm

Takk for tips karar, men både Aker Brygge og Valken er veeeeldig langt unna. Om eg skal køyre til Bergen eller fly til Oslo, vert ok prisa vinar ikkje så billege likavel.

Eg hugsar i gamle dagar, då det var mykje god burgund å få tak i i bestillingslista. Er dei dagane over? Er det berre hagl og rike russarar sin feil, eller har polet og importørane noko med det å gjere også..?

Men kom igjen då; ein drikkeklar raud frå 2012 som finst i basis eller bu, som du har likt og kan anbefale.

kjartan
Innlegg: 2
Registrert: ons okt 07, 2015 10:50 am

Re: Vintips Burgund

Legg innav kjartan » fre okt 09, 2015 10:40 am

Jeg likte Cauvards Beaune Clos de la Maladiere 2012 fra basisutvalget godt, noterte følgende korte notat på den vinen for et par uker siden: "Lys farge ikke helt klar. Nese av eik, knust bringebær og mye mørk stein (?). Svært god nese, munnen har under middels fylde, medium syre, litt kort finish. Ok vin i en fabelaktig flott stil og god nese!"

Tussius
Innlegg: 7
Registrert: man jun 01, 2015 9:16 am

Re: Vintips Burgund

Legg innav Tussius » lør okt 10, 2015 12:13 pm

Har likt mye 2012 Burgund, jeg :p

Et godt kjøp som er oversett av mange: Audoin Marsannay Clos du Roi 2012. God produsent, utmerket årgang og god mark.


Gå tilbake til «Vindiskusjoner»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest