Terroir, bare bullshit?
Lagt inn: man okt 12, 2015 7:09 pm
Terroir finnes, men er det kvalitet?
Både Hugh Johnson og Rupart Miller (http://www.thedrinksbusiness.com/2015/09/cross-regional-sourcing-key-to-grange-2011/) har skrevet om en av de mer anerkjente Australske rødviner; Penfolds Grange den siste tiden. Det er en vin som er satt sammen av druer som hentes fra et område større enn hele Frankrike. Uavhengig av dette har den en signatur og en gjennkjennbarhet som flere enkeltvinmarksviner bare kan drømme om.
Hvorfor er det en besettelse blant vinsamlere at en vin som kommer fra en liten, og gjerne unik monopole vinmark er et ideal? En kan argumentere med effekten av sjeldenhet, det gjelder enhver vare, er det et begrenset opplag så sier det seg selv at priser og ønske om å ha stiger raskt hvis vinen først fanger oppmerksomhet.
Det er ikke til å skjule at vinverden står ovenfor klimatiske utfordringer i form av et mer ekstremt værbilde. Er det ikke da naturlig å søke flere ben å stå på? For Penfolds handler det om å kompensere i varme år med druer fra de kjølige vinmarkene, og i kalde år fra de varme områdene. Vinmakerne i Bordeaux gjør mer av dette nå enn før, andrevinene er blitt et viktig verktøy for å sortere ut hva som er best og gjenspeiler eiendommens stil og preferanser best mulig, men det kan være de velger druer fra de to plotene som er lengst vekk fra hverandre på eiendommen, og kanskje med ulikt jordsmonn?
Hva er viktigst for deg? At vinen er best mulig, eller at den er så stedegen som mulig? Er terroir oppskrytt?
Kjenner du til andre viner som er en blend av et større område?
Både Hugh Johnson og Rupart Miller (http://www.thedrinksbusiness.com/2015/09/cross-regional-sourcing-key-to-grange-2011/) har skrevet om en av de mer anerkjente Australske rødviner; Penfolds Grange den siste tiden. Det er en vin som er satt sammen av druer som hentes fra et område større enn hele Frankrike. Uavhengig av dette har den en signatur og en gjennkjennbarhet som flere enkeltvinmarksviner bare kan drømme om.
Hvorfor er det en besettelse blant vinsamlere at en vin som kommer fra en liten, og gjerne unik monopole vinmark er et ideal? En kan argumentere med effekten av sjeldenhet, det gjelder enhver vare, er det et begrenset opplag så sier det seg selv at priser og ønske om å ha stiger raskt hvis vinen først fanger oppmerksomhet.
Det er ikke til å skjule at vinverden står ovenfor klimatiske utfordringer i form av et mer ekstremt værbilde. Er det ikke da naturlig å søke flere ben å stå på? For Penfolds handler det om å kompensere i varme år med druer fra de kjølige vinmarkene, og i kalde år fra de varme områdene. Vinmakerne i Bordeaux gjør mer av dette nå enn før, andrevinene er blitt et viktig verktøy for å sortere ut hva som er best og gjenspeiler eiendommens stil og preferanser best mulig, men det kan være de velger druer fra de to plotene som er lengst vekk fra hverandre på eiendommen, og kanskje med ulikt jordsmonn?
Hva er viktigst for deg? At vinen er best mulig, eller at den er så stedegen som mulig? Er terroir oppskrytt?
Kjenner du til andre viner som er en blend av et større område?