Side 1 av 1

Varme årganger - har vi glemt historien?

Lagt inn: søn okt 25, 2015 8:06 pm
av Alexander Hojem
Det er i de to siste vinforum mulig å lese årgangsvurderingene til Per Mæleng. Mellom linjene leser jeg relativt positive ord for varme årganger - men at det ikke nødvendigvis er hans personlige preferanse.

Stemmer det at varme årganger er ikke populært i det norske markedet? Det er nok mitt inntrykk, (korriger meg gjerne?) ofte i samtaler med andre vinsamlere så snakkes varme årganger ned, og som noe negativt, noe med mangler og lite å spare på for fremtiden. Unntaket er kanskje én luring på vestlandet - han bunkrer opp varme årganger for å kunne dra frem skatter i fremtiden, kanskje en genistrek? Det er nå en gang slik, at de årgangene vi i dag ser på som de beste for de siste hundre år ofte er varme årganger.

-Hva er en varm årgang? Det er en årgang hvor vekstsesong, i hovedsak juni-sept. har vært preget av varmt vær, med flere dager over tretti grader, det er varmt i perioden mot innhøstning, ideelt sett kanskje høy variasjon mellom varmeste dagtemperatur og kjøligste nattemperatur. Det er kanskje også en årgang med relativt lite regn gjennom vekstsesong.

Det er i dag snakk om uholdbar høy alkohol i noen bordeauxviner, og ser vi til de to vinene som er regnet for å være blant de beste fra regionen i nyere tid, Château Mouton Rothschild 1945 og Château Cheval Blanc 1947 så kan de skilte med henholdsvis 15 % og 14,5% alkohol. (T.O. Château Cheval Blanc 2010 har 14,5% alkohol og Château Mouton Rothschild 2010 har 14% alkohol.) Jeg tror ikke nødvendigvis at høy alkohol er negativt, men min oppfatning er at mange dømmer en vin etter den lille informasjonen de finner på etiketten. All den tid Bordeaux har blitt samlet på så skal de ikke dømmes for sikkert de første ti årene, det er ofte etter femten år en god rød Bordeaux viser sitt potensiale, og ideelt for en god årgang: femti år+ før den når sitt optimale platå. Noen av mine største vinopplevelser er bordeauxvin fra varme, varme årganger! Burde jeg da kjøpe varme årganger nå, for å drikke godt i min sekstiårsdag? Noen innspill eller tanker rundt dette? Hva med varme årganger i Champagne, Mosel eller Rhône? Samme der?

For å nevne noen årganger som er varme i Bordeaux:

1929 3267/225mm/x
1945 3361/253mm/x
1947 3478/259mm/x
1949 3458/286mm/x
1959 3310/331mm/21
1961 3294/213mm/27
1989 3408/355mm/24
1982 3300/290mm/18
2000 3431/436mm/21
2005 3492/229mm/32
2009 3455/388mm/22
2010 x/225mm/24

(1. Total temperatur gjennom vekstsesong 2. Millimeter regn 3. Dager over 30C - i Graves, x = ukjent.)

Re: Varme årganger - har vi glemt historien?

Lagt inn: man okt 26, 2015 8:01 am
av KKL
Kan hende din defenisjon på varm årgang er meir korrekt "etter boka", men eg trur at når mange amatørar snakkar om varm årgang så tenker dei rett og slett på at årgangen blir raskare drikkeklar enn dei kjølige. I lys av det og den lista du refererer til så har eg smakt frå alle, unnateke 29 (dog en flott 28 Ausone, var denne kjølig etter boka?) og 59, og for meg er dette ikkje det eg forbind med en varm årgang.
En skribent på et anna forum skreiv at han hadde kjøpt inn nokre varme årgangar som han skulle misunne folk med om en del 10-år. Han les sikkert dette og kan korrigere, men eg trur ikkje han snakka om Bordeux 2005 og 2010.
Så eg trur først og fremst det er litt divergerande oppfattningar om kva som er en varm årgang.

Re: Varme årganger - har vi glemt historien?

Lagt inn: tir okt 27, 2015 6:33 pm
av Alexander Hojem
1928 er omtalt som varm i litteraturen ja, meget varm august og september (ref. Broadbent, André Simon m.fler).

Det kan være varm brukes om opplevelsen av vinen slik du beskriver og ikke om årgangens værmessige parametere, da burde ikke årgang spille inn men heller produsent.

En av de bedre Sauternes-viner jeg har forsøkt var en 1893, det var den varmeste årgangen i nyere tid, frem til 2003 dukket opp. Burde man da kjøpe seg opp på 2003 Sauternes? Ikke i følge noen skribenter som holder 01,11,14 m.fler langt høyere for deres friskhet og tilgjengelighet. 2003 er jo en virkelig spesiell årgang i nyere tid, den knuste alle rekorder for flere regioner i Frankrike (Gevrey var varmere enn Hermitage leste jeg i dag; http://www.decanter.com/wine-news/opinion/jefford-on-monday/jefford-on-monday-faithful-to-the-season-279782/ ) Artikkelen hans dreier seg til en viss grad om det samme jeg tenker på, er en værmessig varm årgang noe som lagrer godt, til tross for hva du nevner KKL, noe som er drikkeklart tidlig? Vi kommer nok til å følge 09 og 10 Bordeaux nøye i årene som kommer - og det blir interessant!

En annen teori er fasene, går viner fra varme årganger gjennom annerledes faser enn de fra litt kjøligere årganger?
Kjøper du produsent eller årgang KKL?

Re: Varme årganger - har vi glemt historien?

Lagt inn: fre okt 30, 2015 8:40 am
av KKL
Sidan dette er et jordbrulsprodukt så er klimaet det viktigaste. Nokon vinmakarar er betre enn andre men ingen klarer å trylle så eg kjøper stort sett etter årgang. Det har jo hendt at eg kjøper i litt "off" årgangar også, dei har ofte en litt annan stil og blir ofte tidligare drikkeklare. 04 i Bordeux synest eg gi fin vinglede.
I Barolo synest eg feks 03 har overraska. Fleire laga bra fin i denne årgangen, mellom anna Capellano og vaulueprodusenten Fennochio. Denne årgangen er ofte omtalt som "varm" på diverse forum, i kontrast til dei "kjølige" 01,04,06, 08 og 10.

Re: Varme årganger - har vi glemt historien?

Lagt inn: fre okt 30, 2015 7:10 pm
av Arild Haaland
Jeg har kommentert et par ganger på det andre forumet vedrørende varme årganger og at jeg har en tro/forhåpning om at (ikke alle, men de bedre) vinene fra slike årganger kan vise seg å bli det helt store på sikt. Jeg vet ikke om det er meg du sikter til Knut, men når jeg har beskrevet at jeg har lagt ned litt flasker som ikke skal røres før alderdommen, så er det ikke 2005 og 2010 jeg sikter til, men 2003 og til en viss grad 2009. Med varm årgang tenker jeg særlig på 2003.

Det jeg har smakt av 2003-viner de siste årene har egentlig bare styrket meg i troen. Godt lagde viner synes jeg fremstår som svært unge selv etter 12 år. Som eksempel var Nicolayhof Steiner Hund 2003 i vinter en svært lovende baby, mens toppvinen til Koehler Ruprecht fra 2004 som ble drukket mot den var en litt sliten tidligpensjonist. Jeg har også hatt noen flasker Cailles fra Chevillon som viser er voldsomt potensiale i mine øyne.

Det skal bli spennende å se. Jeg er vel ikke så veldig mange årene eldre enn Hojem, så vi får dele noen flasker 2003 på gamlehjemmet og gjøre opp status.

Re: Varme årganger - har vi glemt historien?

Lagt inn: man nov 02, 2015 11:41 am
av KKL
Arild Haaland skrev:Jeg vet ikke om det er meg du sikter til Knut, men når jeg har beskrevet at jeg har lagt ned litt flasker som ikke skal røres før alderdommen, så er det ikke 2005 og 2010 jeg sikter til, men 2003 og til en viss grad 2009. Med varm årgang tenker jeg særlig på 2003.


Jepp, det var deg eg sikta til. Du har tenkt som meg at 03 er varm og 05,10 er .....ikkje er varme. Før denne tråden hadde eg kalla dei kjølige.

Re: Varme årganger - har vi glemt historien?

Lagt inn: tir nov 17, 2015 7:39 am
av Alexander Hojem
Dere er absolutt inne på det som er kjernen i min teori og som overraskende nok ikke veier tungt i det norske vinmiljøet slik jeg kjenner det: de største årgangen fra forrige århundre er å regne som særdeles varme. Snakker man i dag om burgund så er det de slanke, kjølige, transparente osv. årgangene som er fantastiske. Men er det noen årganger som virkelig har tålt tidens tann så er det 1919, 1945, 1947 og 1959 - alle som varme å regne. Det samme gjelder i bordeaux. Det finnes selvfølgelig unntak. Men aversjonen mot "varme" årganger er til dels grunnløs hvis man ser for seg å legge ned viner for langtidslagring.

Jeg ser frem til å dele et utvalg 2003 og 2009 med deg Arild, ser for meg at det kan gi noen virkelig supre overraskelser i 2033+ !!

Re: Varme årganger - har vi glemt historien?

Lagt inn: tir nov 17, 2015 11:19 am
av Arild Haaland
Det er en avtale Alexander! Du skal få være med du også Knut :)

Jeg har ikke veldig mye 2003, for jeg kjøpte knapt noe da det kom. Men jeg plukker noen flasker her og det når prisen er riktig, og kommer til å fortsette med det. Foreløpig rører jeg de ikke, og 09 får også stort sett ligge i fred.

Re: Varme årganger - har vi glemt historien?

Lagt inn: ons nov 18, 2015 9:47 am
av Terje Meling
Det er et dårlig tegn når man begynner å sitere seg selv, men det jeg skrev i DN i juli 2012, står jeg ved fortsatt:
Champagne fra varme år best?
DNs anmelder Ole Martin Alfsen stiller spørsmål ved hvorfor Vinmonopolet velger å lansere champagner fra varme år som 2003 (i en kommentar på DN.no til musserende viner som ble lansert på Vinmonopolet i juli). Jeg skal ikke gå inn i en diskusjon om hvorvidt de to champagnene som ble lansert fra årgangen, er gode eller ikke. Den vurderingen gjør Alfsen selv, og en jeg-liker-/jeg-liker-ikke-diskusjon er uinteressant.

Det jeg gjerne vil diskutere, er Alfsens begrunnelse. I teksten hans er det rimelig eksplisitt at han betrakter varme år generelt, og 2003 spesielt, som år hvor kvaliteten er relativt dårligere. Påstanden vitner om manglende historiekunnskap. I et historisk perspektiv er varme år i Champagne generelt regnet som de beste, også av champagnehusene selv. Grunnen er ganske enkel. Champagne ligger på grensen til hvor det er mulig å få god modning på druetypene som dyrkes der. Varme er den begrensende faktoren for vinkvalitet i et kaldt marginalt klima. Nettopp derfor er de varme årgangene regnet som de beste. Toppårgangene 1945, -47, -49, -59 og -61 var alle kjennetegnet av høy modning på druene med moderate syrenivåer. For alle årgangene var gjennomsnittlig potensielt alkoholnivå over ti prosent. For 1949 ga de beste vinmarkene, i henhold til champagnehusenes egne nedtegnelser, most med potensiell alkohol på 11,5 til 12 prosent. I 1947 noterte man i mange tilfeller verdier på over 13 prosent. I 2003 var snittet 10,6 prosent.
Typisk for et varmt år med god modning på druene, er at syreverdiene er lavere enn i år med dårlig modning på druene. I 2003 var verdiene lave. Dataene for sukker og syre i 2003-årgangen er derfor ganske like toppårgangene nevnt ovenfor.

Selv om varme årganger generelt er de beste i et klima som i Champagne, er ikke varme årganger uproblematiske. Temperaturer opp mot 40ºC, som var tilfelle i 2003, med tilhørende vannstress, gjør at fotosyntesen stopper opp. Det betyr at druemodningen utsettes, og en utfordring i slike år er å tørre å vente med å høste druene til de er aromatisk modne. En feil som ble gjort i 2003, fordi en slik hetebølge var ukjent for veldig mange dyrkere i kjølige områder, var å plukke druene før de var aromatisk modne. I slike tilfeller ender man opp med viner som er vegetale og lite konsentrerte, til tross for relativt høye sukkerverdier og relativt lave syreverdier.

Champagne fra 2003 er ikke en normal årgang sammenlignet med de førti årene forut. Været var betydelig varmere enn normalt, og det har resultert i modningsnivåer som man ikke har sett siden toppårgangene. De etterfølgende årgangene 2005, 2006 og 2009 har mye felles med 2003. I teorien bør 2003 være en eksepsjonelt god årgang jevnt over. Basert på hva jeg generelt har smakt, er jeg ikke sikker på om det i praksis er tilfelle. På grunn av manglende erfaring med varme årganger, plukket mange dyrkere for tidlig, og det har resultert i vegetale og simple viner. De beste jeg har smakt er imidlertid intense, konsentrerte og komplekse viner som fullt ut viser verdien av en varm årgang i Champagne. Terje Meling, produktsjef, Vinmonopolet