2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Alt om vin.

Moderatorer: Frank Herfjord, Stig Lindahn, Alexander Hojem

Alexander Hojem
Innlegg: 55
Registrert: tor mai 14, 2015 6:31 am

2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav Alexander Hojem » man jun 01, 2015 9:33 pm

Det lanseres mye champagne fra årgang 2008 i markedet fremover, og i den forbindelse har jeg lest litt rundt og har opparbeidet meg et inntrykk. Det jeg har smakt til nå har langt på vei bekreftet de forventninger som er skapt, men hva tenker dere? Er dette en ny årgang alá 1996?

Litt om årgangen:

Årgangen er omtalt som en kamp mellom menneske og mugg, det er særlig Jean-Baptiste Lécaillon hos Louis Roederer som poengterer dette. Våren startet våt og relativt kjølig, dette ga grobunn for et heftig sykdomspress på vinplantene, både under blomstring og i den tidlige fasen av modningsperioden. Meldugg var den største trusselen. Juni varierte stort mellom varmt og kaldt, kombinert med et fryktelig regnvær over fem dager 4.-9. juni. Dette forstyrret plantene og resulterte i millerandage og små klaser hvorpå druene endte opp med tykt skall (særlig Pinot Noir). Denne værsituasjonen resulterte i mindre druer på plantene og var en av grunnene til en avling med litt mindre kvantitet for noen. Pinot Meunier var mest skadelidende etter denne perioden. Totalt snitt for alle druetyper ved innhøstning ble 14.000 kg/ha, Pinot Meunier endte på 9000 kg/ha ved innhøstning.

Juli og august var ikke veldig mye bedre med tanke på sykdomspress, det var fuktig og mye overskyet som ga vinrankene få dager til å tørke og få optimale forhold. Stanislas Henriot fra Henriot har uttalt at de hadde en meget dyster spådom for årgangen helt opp mot siste uken før innhøstning, været ble tørt og varmt med optimale forhold for å øke sukkernivåene. På dette tidspunktet var druene meget syrlige grunnet den kalde sommeren. En viktig del av innhøstningsperioden var den høye differansen mellom dag og natt temperaturer. Det er optimalt for å øke sukkerinnholdet i druene uten å degradere innholdet av syre. (20C+ på dagtid og 4C+ på nettene). September var også preget av vind, som også bidro til å holde drueklasene frie for sykdom. Olivier Krug uttalte at dette endte med å være den sunneste og mest tilfredsstillende avlingen på mange år.

Totalt var avlingene ned 10 % sammenlignet med 2007, men fortsatt høyere enn tillat for regionen.

Bênoit Gouez, Chef de Cave hos Moet & Chandon presenterte følgende data etter innhøstning:
Potensiell alkohol: 9,74 % (Snitt siste 10 år: 9,7)
Total syre: 8,4 g/l (Høyt, da snittet siste 10 år var 7,1 g/l)
pH: 2.98 (Snitt siste 10 år: 3,11)

Dette er en kombinasjon av høyt sukkerinnhold, høyt innhold av syre, samt lav pH. Alle de faktorene som må ligge til grunn for et langt liv i kjelleren.

Er det noen som har erfaringer eller tanker rundt årgangen? Hva har dere smakt? Lagring? Er det nok frukt til å tåle 10-15 år som noen av journalistene anbefaler?

-A

olemski
Innlegg: 6
Registrert: tir jun 02, 2015 10:30 am

Re: 2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav olemski » tir jun 02, 2015 11:26 am

Det lille jeg har smakt har vært i overkant syredominert for at jeg skal drikke det nå i alle fall. Jeg husker ikke i farten produsenter, men et annet fellestrekk - at de har virket litt "hule".

Som alltid kan man jo mene at dette går seg til, og at det blir en stor årgang a-la 1996. Men jeg mener å huske at jeg i 2003 hadde en utelukkende positiv oppfatning av årgangen. Men uansett likheter, ingen årgang er helt lik en annen. Og ingen kjenner årgangen før den siste flasken er drukket opp.

Knut Sogner
Innlegg: 15
Registrert: fre mai 29, 2015 2:18 pm

Re: 2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav Knut Sogner » tir jun 02, 2015 6:35 pm

Det dreier seg mest om tanker her, men jeg har gjort noen gode erfaringer som Deutz blanc de blanc og Vilmarts vanlige. Begge var veldig flotte, med ganske høy konsentrasjon. På meg virker 08 å ha god balanse dersom man liker høy syre. Men den erfaringen tar jeg på et tynt grunnlag og andres inntrykk.

Brukeravatar
Morten Christiansen
Innlegg: 15
Registrert: fre mai 29, 2015 3:26 pm

Re: 2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav Morten Christiansen » tir jun 02, 2015 6:37 pm

Jeg tenker at 2008 er en krevende årgang pga. det høye syrenivået. Vinens kvalitet avhenger av produsenten i større grad enn mange andre årganger. Man kan vel sammenligne med utfordringene rundt tørr tysk riesling i årgangene 2010 og 2013.
Jeg har ikke smakt mye 2008, men her er noen notater jeg fant frem i full fart:

Cedric Bouchard Roses de Jeanne les Ursules Blanc de Noir 2008
Deg. juli 2010.
Godt trykk i flasken, kraftig "popp" ved åpning. Ganske lukket i begynnelsen, men likevel en ren og klar sitrus med lasersyre og fremtredende mineraler, en ørliten fruktsødme skaper balanse, kraftigere mousse enn vanlig fra Bouchard, men likevel den typiske elegansen som hans viner er kjent for, lang fast finish med et stramt mineralpreg.
De som har mange flasker av denne har mye godt i vente. Veldig ung nå, men hvilken herlig opplevelse for oss som liker stramme, mineralske champagner, 91p.

Turgy Grand Cru BdB Millesime 2008
Familien Turgy har produsert og solgt champagne under eget navn siden 1920-årene. De er lokalisert i Mesnil-sur-Oger og vinmarkene ligger sentralt i Cote des Blancs hvor de har 6 hektar med Chardonnay.
Blek strågul. Sitrusdominert på nesen, også innslag av lime, grønne epler, vaniljekjeks (sånne lange tynne med vaffelmønster som man pleier å få til iskrem) og litt sjøbris. Slank i munnen, syrlig og ganske mineralsk, følger duften i stor grad med tillegg av noe fersken(?), mineralsk finish, litt kort lengde.
Frisk og stram champagne med brukbar kompleksitet, ren og mineralfokusert, men mangler litt konsentrasjon. Bruk til aperitif og småretter av skalldyr, gi den gjerne et par års lagring, 87p.

Roederer Rosé Brut Vintage 2008
Lakserosa farge. Kompleks og fruktig nese med bringebær, markjordbær, rips, grapefrukt, gips. I munnen stram med stor konsentrasjon og flott ren frukt, markant innslag av mineraler, krisp syre som forventet av årgangen, hissige, men finkornede bobler bidrar til en kremete munnfølelse, mineralsk også i finish, stor lengde.
Her må man opp på Bollinger GA-nivå for å finne noe som er marginalt bedre, men den er jo nesten dobbelt så dyr. Selvsagt veldig ung, men viser en meget innsmigrende frukt og drikker svært godt allerede. En fabelaktig champagne, 93p.

Lallier Blanc de Blanc Grand Cru 2008
Innslag av røde epler, sitrus, rabarbra, mariekjeks og mineraler. God friskhet, litt grovkornede bobler, merkbar dosage, brukbart mineralpreg i finish, ok lengde.
Lukket i begynnelsen, men begynner å åpne seg etter andre glasset og etter en drøy time har det skjedd en svært positiv utvikling. Den har strammet seg opp og det er ingen tvil om at man har champagne i glasset og ikke "bare" en god musserende fra områdene rundt. Dette er likevel ingen stor vin, den flyter nok på en god årgang, 84p.

Knut Sogner
Innlegg: 15
Registrert: fre mai 29, 2015 2:18 pm

Re: 2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav Knut Sogner » tir jun 02, 2015 7:47 pm

Ser ut som du også er ganske positiv, Morten! Jeg opplever syren som mindre påtagelig i 2008 enn i 1996, og at det er mer substans i 2008-vinene. Men det kan være en opplevelse på grunn av lavere syre. Uansett, jeg har ikke smakt mye 2008.

Brukeravatar
Morten Christiansen
Innlegg: 15
Registrert: fre mai 29, 2015 3:26 pm

Re: 2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav Morten Christiansen » tir jun 02, 2015 8:20 pm

Ja, jeg er positiv, men har som sagt ikke smakt mye 2008 jeg heller. Det står høyt på "to do" listen :-)

Alexander Hojem
Innlegg: 55
Registrert: tor mai 14, 2015 6:31 am

Re: 2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav Alexander Hojem » fre jun 05, 2015 6:11 am

Personlig har jeg hatt best erfaringer med Blancs de blancs champagnene fra 1996 og de champagnene som har blitt lansert i de senere årene som sendegorgeringer.
Dette spiller nok inn på hva jeg kommer til å kjøpe fra 2008.

Frank Herfjord
Innlegg: 5
Registrert: fre mai 29, 2015 7:01 am

Re: 2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav Frank Herfjord » fre jun 05, 2015 5:53 pm

Ikke la det spille inn på 2008! I Champagne som i Burgund er det enkelte år som er bedre for Champagne og enkelte som er bedre for Pinot Noir. Problemet i 1996 var at en del pinot noir modnet alt for raskt. 2008 er mye mer balansert, og det var et nærmest perfekt år. Så langt er 2008 det beste jeg har smakt av ung champagne generelt, men for pinot noir spesielt. For øvrig kommer 2012 til å bli det store pinot meunier året. Vi fikk smake en PM hos veuve clicquot som var på nivå med de aller beste PN basevinene i Cristal. Vel, nesten.

For de som ikke visste det så er 2008 bare tredje gang Champagne oppnår en såkalt "dobbel tier": gjennomsnitt på over 10g/l syre og 10% alkohol. Det har tidligere kun hendt i 1996 og 1928.

Alexander Hojem
Innlegg: 55
Registrert: tor mai 14, 2015 6:31 am

Re: 2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav Alexander Hojem » fre jun 05, 2015 8:01 pm

Frank: Hvilke produsenter har du mest troen på i 2008?
Generelt Pinot dominerte? Eller tenker du druemix mindre viktig i årgangen enn andre?

Og hvilke landsbyer har levert høyest og mest lovende kvaliteter for et langt liv?

GardK
Innlegg: 5
Registrert: man jun 01, 2015 8:50 am

Re: 2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav GardK » lør jun 06, 2015 2:38 pm

Ikke smakt mye, men Louis Roederer BdB 08 var veldig pen. Tight, litt toast, masse syre, syrlige drops med eplesmak, sunn frukt. Trenger 5-10 år. 92p.

Frank Herfjord
Innlegg: 5
Registrert: fre mai 29, 2015 7:01 am

Re: 2008 i Champagne, erfaringer eller meninger?

Legg innav Frank Herfjord » lør jun 06, 2015 4:31 pm

Alexander Hojem skrev:Frank: Hvilke produsenter har du mest troen på i 2008?
Generelt Pinot dominerte? Eller tenker du druemix mindre viktig i årgangen enn andre?

Jeg tenker at druemix er mindre viktig i 2008.

Og hvilke landsbyer har levert høyest og mest lovende kvaliteter for et langt liv?

Jeg skulle ønske jeg hadde nok referanser til å gi et kvalifisert svar på det, men desverre er det stort sett bare vinmakere i store hus i Champagne som har noen reell innsikt på det nivået :| Det er jo mange årsaker til det. For det første er det en svært høy mengde med AOC sammenliknet med AOC (på kommunenivå), for det andre blander de fleste ikke bare druer men også landsbyer så det er nærmest umulig å få en skikkelig forståelse uten å ha smakt vins clairs. Og det har jeg gjort kun en gang - i 2012. Spør meg gjerne om 2012, den vet jeg mye om :-P

Om Vinforum sponser en flytur hver vår skal jeg gjerne skrive en detaljert artikkel om årgangens kvaliteter ;-)


Gå tilbake til «Vindiskusjoner»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester