Polkatalogen

Alt om vin.

Moderatorer: Frank Herfjord, Stig Lindahn, Alexander Hojem

olemski
Innlegg: 6
Registrert: tir jun 02, 2015 10:30 am

Polkatalogen

Legg innav olemski » tor jun 11, 2015 9:31 am

I et blogginnlegg i dag slår jeg et slag for å få polkatalogen tilbake. Den gjorde det mulig å finne fram, og å enkelt oppdage hva som fantes. At papirutgaven forsvant av miljøhensyn kunne man jo kanskje forstå og tilgi så lenge pdf-utgaven lot seg spore opp, men nå er den også vekke.

Jeg vil ha den tilbake!
http://olemski.blogspot.no/2015/06/polets-produktkatalog.html

Brukeravatar
Stig Lindahn
Innlegg: 47
Registrert: fre mai 29, 2015 2:23 pm
Sted: Kolbotn

Re: Polkatalogen

Legg innav Stig Lindahn » tor jun 11, 2015 9:49 am

Nå er jo nettsiden til vinmonopolet noe av det mest søkbare som finnes, du må ikke ha korrekt navn på en vin men kan søke på land, region, vinmaker, distributør, produsent, druenavn og vintype ...

Kan ikke helt se hva du skulle snuble over i et trykt hefte som ikke er lettere å finne på nettet ... det er ihvertfall mine 50 cent om emnet ;)
Har lekt med en tube superlim i en time nå, klarer ikke å legge den fra meg!

olemski
Innlegg: 6
Registrert: tir jun 02, 2015 10:30 am

Re: Polkatalogen

Legg innav olemski » tor jun 11, 2015 10:02 am

Jeg registrerer at andre ikke er som jeg. Hvis jeg er ute etter en oversikt, eller å bli minnet om noe, så er ikke løsningen å bla side etter side basert på noen søkeord. Her snubler man ikke over noe, for man må søke etter noe for å finne noe.

Det er vel belagt med forskning at vi lett oppdager noe relevant i et hav av informasjon, og det er det man gjør når blikket sveiper over en side. Og det går fort. Det er noe annet å sitte og bla og "scrolle" i et søk - men det har de fleste av oss glemt siden polet gjemte katalogen bort i mange år.

oddvarlo
Innlegg: 1
Registrert: tir jun 02, 2015 5:50 pm

Re: Polkatalogen

Legg innav oddvarlo » tor jun 11, 2015 2:09 pm

Jeg savner også produktkatalogen på papir! Men den finnes jo fortsatt, om enn i bare noen hundre eksemplarer fordelt på butikkene. Da polet sluttet å dele den ut til alle og enhver for noen år siden, kontaktet jeg kommunikasjonsavdelingen og fikk da til svar at ved å spørre pent i butikkene skulle man kunne få utlevert et eksemplar til odel og eie. Dette fungerte til å begynne med greit (bare man "truet" med å kontakte polet sentralt hvis svaret i første omgang var nei). Nå er det en god stund siden jeg har spurt, så jeg vet ikke om politikken er blitt endret. At den også er fjernet i pdf-format, virker merkelig.

Brukeravatar
KKL
Innlegg: 9
Registrert: fre mai 29, 2015 8:46 pm

Re: Polkatalogen

Legg innav KKL » fre jun 12, 2015 5:27 am

Eg også saknar katalogen og har spurd i butikk, men det er ikkje mogleg å få.
BU som utvalg eksisterar ikkje lenger fekk eg også beskjed om engang eg kontakta VP sentralt for å få lista over vinar i dette utvalget. Dog fekk eg heile lista på fil sporenstreks.
Men pri en må jo vere å få utvalget til bli online med korrekt årgang. Sagt på en annan måte: Det må bli slutt på å kunne bestille varer som ikkje er mogleg å levere. Det er liten vits i å browse over vinar som anten er i feil årgang eller ikkje er tilgjengelige. Så da må drastiste ting skje med logistikk- og lagerløysingane og det er sjølvsagt på høg tid.

Heidi Jaksland
Innlegg: 2
Registrert: lør mai 30, 2015 8:09 am

Re: Polkatalogen

Legg innav Heidi Jaksland » man jun 15, 2015 5:34 pm

Jeg savner også papirkatalogen. Veldig!
Én ting er å søke etter noe på nettet når du leter etter noe, men når man ikke leter, bare vil oppdage, da er det anderledes. Det blir mer som å gå inn i en vinbutikk og vandre blant reolene, se på noen flasker, kanskje kjøpe noen.
Prislistene var noe av det artigste som fantes av alle poltrykksakene. Sitte i ro og mak, dunkel belysning, fyr på peisen og et glass for tørsten. Å kunne bla litt, sette kryss på vinene som sto på ønskelista, hake av de som var smakt, og stryke over de som var skuffende med rød penn. Dra fram gamle lister for å sammenligne priser og årganger. Få oversikt. Det savner jeg i stor grad. Prislista ga en helhetlig oversikt over hva som fantes av viner på markedet i Norge. Exel-arket er håpløst i så måte.

Artig var det også å ta med seg prislista på vinreiser og imponere hovne briter eller skeptiske franskmenn med at - joda, selv om det er monopol har vi tilgang på en hel masse viner og deretter bla opp siden med sære ting fra det området som nettopp var besøkt.
Nei, helt enig Ole Martin, få polkatalogen tilbake! Jeg betaler gjerne for et eksemplar hvis de hadde vært tilgjengelige (miljøhensyn er vel helst en omskrivning for reduserte kostnader).

Alexander Hojem
Innlegg: 55
Registrert: tor mai 14, 2015 6:31 am

Re: Polkatalogen

Legg innav Alexander Hojem » tir jun 16, 2015 11:14 am

Er det et marked for gamle polkataloger mon tro? Jeg har en god del fra de siste ti årene av dens levetid.
Men, som Heidi sier - de er krysset, tusjet, notert og med brettede hjørner.


Gå tilbake til «Vindiskusjoner»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester