Røde burgundere årgang 2005

Alt om vin.

Moderatorer: Frank Herfjord, Stig Lindahn, Alexander Hojem

Alexander Hojem
Innlegg: 55
Registrert: tor mai 14, 2015 6:31 am

Røde burgundere årgang 2005

Legg innav Alexander Hojem » fre jun 26, 2015 7:23 am

I forbindelse med markeringen av ti årsjubileum for årgangen vurderer jeg nå å teste noen av de godt gjemte flaskene mine. Hvordan er erfaringene der ute? Jeg ser av notatene på nettet at fremtredende tanniner, syre og ungdommelighet er en gjenganger.

Jeg noterer meg for øvrig Pers artikkel i Vinforum med gjennomgang av burgundårganger, der trekker han frem årgangen som den største siden 1959. Burde kanskje kjøpe litt mer?

Brukeravatar
KKL
Innlegg: 9
Registrert: fre mai 29, 2015 8:46 pm

Re: Røde burgundere årgang 2005

Legg innav KKL » fre jun 26, 2015 10:57 am

2005 årgangen er definitivt gjenstad for å backfille frå, dei få eg har snakt har vist klokkerein pinotfrukt og superb balanse.
Prisane er det store problemet sjølvsagt men der er sikkert mykje bra på nettsjapper i utlandet enno. Vanskelig å vite kva som er på VP.
Ellers meget bra artikkel av Mæleng.

Per Mæleng
Innlegg: 7
Registrert: tir jun 23, 2015 7:39 am

Re: Røde burgundere årgang 2005

Legg innav Per Mæleng » tir jul 14, 2015 8:50 pm

De som skal kjøpe attraktive røde 2005-burgundere i det internasjonale markedet i dag bør først som sist akseptere at de vinene som stadig er å få tak i, har begynt å bli veldig dyre. Det reflekterer dels at vinene har rukket å bli 10 år gamle og ikke minst reflekterer det at de er små volumer som tilbys. Noe annet er heller ikke å forvente. Det finnes ikke noe alternativ til å kjøpe burgundere når en attraktiv årgang først er i markedet. Slik har det alltid vært, med den avgjørende forskjellen at for noen tiår siden var interessen for røde burgundere begrenset til markedet i og omkring Burgund, de bedre restaurantene i Paris og enkelte andre byer i Frankrike samt mindre grupper interessenter i land som Belgia og til dels også i England. Produksjonsvolumene er ikke større i dag, snarere det motsatte. Det er langt mindre vin å fordele på langt flere interessenter over hele verden. Det er klart det er attraktivt å kjøpe over en lengre periode, slik man kan gjøre med rød bordeaux der produksjonsvolumene er ganske betydelige, men når det gjelder de mest attraktive røde burgunderne, er det utvilsomt slik at det må kjøpes mens tilgjengeligheten er der og den varer som kjent ikke lenge. I det norske auksjonsmarkedet har det vært forbausende god tilgjengelighet på eldre burgundere til gode internasjonale priser, og den mulighten bør man benytte seg av dersom man ikke var i markedet for 10-20 år siden og fikk plukket med seg et godt volum de antatt mest interessante produktene.


Gå tilbake til «Vindiskusjoner»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester