En ny "Blomberg"
Lagt inn: tor jul 09, 2015 8:42 am
André Blomberg-Nygård har 02.07.15 publisert en restaurantanmeldelse av Solsiden med tittelen: På latsiden
http://www.godt.no/#!/artikkel/23482147 ... a-latsiden
Solsiden skriver følgende om egne ambisjoner: «Solsiden Restaurant er en sjømatrestaurant hvor vi kun benytter de beste råvarene havet har å by på.» - «ideen om en førsteklasses sjømatrestaurant i rustikke omgivelser var født» - «Fokus er som alltid på kvalitet, og på å gi våre gjester enn unik opplevelse av mat og vin.» - «Solsiden's success is based on it's concepts and logistics. We never compromise on quality and service. Lars Jon Amundsen Owner”
Solsiden ender opp med karakteren 4 og skalaen under forklarer da at besøket ga «en god opplevelse, omtrent som forventet».
«Poenggivningen reflekterer en helhetsopplevelse, der mat, service, og stemning bedømmes samlet. Uansett type spisested, blir alle bedømt etter graden av måloppnåelse i forhold til hva som er å forvente ifølge restaurantens sjanger og ambisjon.
Restaurantene blir besøkt én gang, men med fornyet besøk hvis første besøk skulle indikere at det blir gitt terningkast 1. Anmelderne ser bort fra hendelige arbeidsuhell, men forsøker å bedømme helhet og mønstre.
6 angir en usedvanlig vellykket opplevelse, langt over forventet
5 angir en meget god opplevelse, bedre enn forventet
4 angir en god opplevelse, omtrent som forventet
3 angir en skuffende opplevelse, noe dårligere enn forventet
2 angir en dårlig opplevelse med flere feil og mangler
1 angir en usedvanlig dårlig opplevelse med en rekke forhold under enhver kritikk»
André Blomberg-Nygård har vært på Solsiden før og deklamerer i linje en, etter ingressens tydelige konklusjon «Solsiden er ikke lenger det det engang var», følgende «Jeg har elsket Solsiden!» Deretter svulstige «Jeg har hele tiden holdt restauranten kjær, lik en tenårings første sommerforelskelse. Men nå føles det som om vi har vokst fra hverandre.» Det tør være klart at Blomberg har en klar oppfattelse av hva som er å forvente av restauranten.
Besøket ser derimot ikke ut til å ha vært etter forventningene.
Borsett fra fire ulike tartarer er det stort sett slakt av resten av rettene samt servicen, og følgende konklusjon oppsummerer opplevelsen:
«Er det bare meg? Kanskje er jeg med årene blitt en bitter og gammel mann som kun ser gamle favoritters verste sider og som aldri går av veien for å nevne det. Mest sannsynlig er det likevel Solsiden, som i mange år har solet seg i glansen og for ikke å si den manglende konkurransen. Nå er det mer «Latsiden» enn Solsiden og det oppleves som om gjestene tas for gitt. Det er uansett med tungt hjerte jeg legger ut på søken etter en annen sommerflørt, en helt ny sommerfavoritt.»
Jeg kan ikke fatte at en slik opplevelse er «omtrent som forventet». «Graden av måloppnåelse i forhold til hva som er å forvente ifølge restaurantens sjanger og ambisjon er vel ikke» som forventet når gjestene blir tatt for gitt og maten skuffende?
Dette er ikke første gangen Blombergs «analyse» ikke samsvarer med karakteren og sannsynligvis heller ikke siste gangen. Solsiden har også som mål å gi en «unik opplevelse av mat og vin». Som vanlig bedømmer Blomberg ikke om restauranten evner å anbefale en passende vin til rettene, noe han er forpliktet til etter evalueringskriteriene.
Spørsmålet er om resten av «analysen» er til å stole på.
http://www.godt.no/#!/artikkel/23482147 ... a-latsiden
Solsiden skriver følgende om egne ambisjoner: «Solsiden Restaurant er en sjømatrestaurant hvor vi kun benytter de beste råvarene havet har å by på.» - «ideen om en førsteklasses sjømatrestaurant i rustikke omgivelser var født» - «Fokus er som alltid på kvalitet, og på å gi våre gjester enn unik opplevelse av mat og vin.» - «Solsiden's success is based on it's concepts and logistics. We never compromise on quality and service. Lars Jon Amundsen Owner”
Solsiden ender opp med karakteren 4 og skalaen under forklarer da at besøket ga «en god opplevelse, omtrent som forventet».
«Poenggivningen reflekterer en helhetsopplevelse, der mat, service, og stemning bedømmes samlet. Uansett type spisested, blir alle bedømt etter graden av måloppnåelse i forhold til hva som er å forvente ifølge restaurantens sjanger og ambisjon.
Restaurantene blir besøkt én gang, men med fornyet besøk hvis første besøk skulle indikere at det blir gitt terningkast 1. Anmelderne ser bort fra hendelige arbeidsuhell, men forsøker å bedømme helhet og mønstre.
6 angir en usedvanlig vellykket opplevelse, langt over forventet
5 angir en meget god opplevelse, bedre enn forventet
4 angir en god opplevelse, omtrent som forventet
3 angir en skuffende opplevelse, noe dårligere enn forventet
2 angir en dårlig opplevelse med flere feil og mangler
1 angir en usedvanlig dårlig opplevelse med en rekke forhold under enhver kritikk»
André Blomberg-Nygård har vært på Solsiden før og deklamerer i linje en, etter ingressens tydelige konklusjon «Solsiden er ikke lenger det det engang var», følgende «Jeg har elsket Solsiden!» Deretter svulstige «Jeg har hele tiden holdt restauranten kjær, lik en tenårings første sommerforelskelse. Men nå føles det som om vi har vokst fra hverandre.» Det tør være klart at Blomberg har en klar oppfattelse av hva som er å forvente av restauranten.
Besøket ser derimot ikke ut til å ha vært etter forventningene.
Borsett fra fire ulike tartarer er det stort sett slakt av resten av rettene samt servicen, og følgende konklusjon oppsummerer opplevelsen:
«Er det bare meg? Kanskje er jeg med årene blitt en bitter og gammel mann som kun ser gamle favoritters verste sider og som aldri går av veien for å nevne det. Mest sannsynlig er det likevel Solsiden, som i mange år har solet seg i glansen og for ikke å si den manglende konkurransen. Nå er det mer «Latsiden» enn Solsiden og det oppleves som om gjestene tas for gitt. Det er uansett med tungt hjerte jeg legger ut på søken etter en annen sommerflørt, en helt ny sommerfavoritt.»
Jeg kan ikke fatte at en slik opplevelse er «omtrent som forventet». «Graden av måloppnåelse i forhold til hva som er å forvente ifølge restaurantens sjanger og ambisjon er vel ikke» som forventet når gjestene blir tatt for gitt og maten skuffende?
Dette er ikke første gangen Blombergs «analyse» ikke samsvarer med karakteren og sannsynligvis heller ikke siste gangen. Solsiden har også som mål å gi en «unik opplevelse av mat og vin». Som vanlig bedømmer Blomberg ikke om restauranten evner å anbefale en passende vin til rettene, noe han er forpliktet til etter evalueringskriteriene.
Spørsmålet er om resten av «analysen» er til å stole på.