En ny "Blomberg"

Rune Rake
Innlegg: 7
Registrert: tir mai 26, 2015 8:14 am

En ny "Blomberg"

Legg innav Rune Rake » tor jul 09, 2015 8:42 am

André Blomberg-Nygård har 02.07.15 publisert en restaurantanmeldelse av Solsiden med tittelen: På latsiden

http://www.godt.no/#!/artikkel/23482147 ... a-latsiden

Solsiden skriver følgende om egne ambisjoner: «Solsiden Restaurant er en sjømatrestaurant hvor vi kun benytter de beste råvarene havet har å by på.» - «ideen om en førsteklasses sjømatrestaurant i rustikke omgivelser var født» - «Fokus er som alltid på kvalitet, og på å gi våre gjester enn unik opplevelse av mat og vin.» - «Solsiden's success is based on it's concepts and logistics. We never compromise on quality and service. Lars Jon Amundsen Owner”

Solsiden ender opp med karakteren 4 og skalaen under forklarer da at besøket ga «en god opplevelse, omtrent som forventet».

«Poenggivningen reflekterer en helhetsopplevelse, der mat, service, og stemning bedømmes samlet. Uansett type spisested, blir alle bedømt etter graden av måloppnåelse i forhold til hva som er å forvente ifølge restaurantens sjanger og ambisjon.
Restaurantene blir besøkt én gang, men med fornyet besøk hvis første besøk skulle indikere at det blir gitt terningkast 1. Anmelderne ser bort fra hendelige arbeidsuhell, men forsøker å bedømme helhet og mønstre.
6 angir en usedvanlig vellykket opplevelse, langt over forventet
5 angir en meget god opplevelse, bedre enn forventet
4 angir en god opplevelse, omtrent som forventet
3 angir en skuffende opplevelse, noe dårligere enn forventet
2 angir en dårlig opplevelse med flere feil og mangler
1 angir en usedvanlig dårlig opplevelse med en rekke forhold under enhver kritikk»

André Blomberg-Nygård har vært på Solsiden før og deklamerer i linje en, etter ingressens tydelige konklusjon «Solsiden er ikke lenger det det engang var», følgende «Jeg har elsket Solsiden!» Deretter svulstige «Jeg har hele tiden holdt restauranten kjær, lik en tenårings første sommerforelskelse. Men nå føles det som om vi har vokst fra hverandre.» Det tør være klart at Blomberg har en klar oppfattelse av hva som er å forvente av restauranten.

Besøket ser derimot ikke ut til å ha vært etter forventningene.

Borsett fra fire ulike tartarer er det stort sett slakt av resten av rettene samt servicen, og følgende konklusjon oppsummerer opplevelsen:

«Er det bare meg? Kanskje er jeg med årene blitt en bitter og gammel mann som kun ser gamle favoritters verste sider og som aldri går av veien for å nevne det. Mest sannsynlig er det likevel Solsiden, som i mange år har solet seg i glansen og for ikke å si den manglende konkurransen. Nå er det mer «Latsiden» enn Solsiden og det oppleves som om gjestene tas for gitt. Det er uansett med tungt hjerte jeg legger ut på søken etter en annen sommerflørt, en helt ny sommerfavoritt.»

Jeg kan ikke fatte at en slik opplevelse er «omtrent som forventet». «Graden av måloppnåelse i forhold til hva som er å forvente ifølge restaurantens sjanger og ambisjon er vel ikke» som forventet når gjestene blir tatt for gitt og maten skuffende?

Dette er ikke første gangen Blombergs «analyse» ikke samsvarer med karakteren og sannsynligvis heller ikke siste gangen. Solsiden har også som mål å gi en «unik opplevelse av mat og vin». Som vanlig bedømmer Blomberg ikke om restauranten evner å anbefale en passende vin til rettene, noe han er forpliktet til etter evalueringskriteriene.

Spørsmålet er om resten av «analysen» er til å stole på.

blomberg.jpg
(20.45 kiB) Lastet ned 71 ganger

Tussius
Innlegg: 7
Registrert: man jun 01, 2015 9:16 am

Re: En ny "Blomberg"

Legg innav Tussius » fre jul 10, 2015 12:41 pm

Er han ikke avholds? Mener å huske noe om det, men skal ikke hevde det bastant.

Uansett tas vin (og annen drikke) i liten grad med i bedømmelsen av restauranter andre steder enn i Vinforum. For meg er vinkartet og vinservicen minst like viktig som maten og derfor er de fleste restaurantanmeldelser lite nyttige. Bergens Tidende har fått en ny og åpen restaurantanmelder, men basert på de som har blitt publisert så langt ser det ikke ut til at hun heller legger spesielt mye vekt på det.

Dog, når alt kommer til alt er det i all hovedsak venner og bekjentes anbefalinger som har mest å si for meg.

Alexander Hojem
Innlegg: 55
Registrert: tor mai 14, 2015 6:31 am

Re: En ny "Blomberg"

Legg innav Alexander Hojem » søn jul 12, 2015 8:33 pm

http://www.dn.no/vinguiden/2011/03/31/r ... ganmeldere

Ikke første gang han får kjørt seg.
Spisestedene, blant annet anerkjente restauranter som Bagatelle, Grefsenkollen og Ylajali, mener de to restaurantanmeldere skjeller ut ansatte, bruker stoppeklokke på kelnerne, er faglig slurvete og uoppdragne.

Rune Rake
Innlegg: 7
Registrert: tir mai 26, 2015 8:14 am

Re: En ny "Blomberg"

Legg innav Rune Rake » tir jul 14, 2015 9:08 pm

Når det gjelder Blombergs forhold til mat- og vinkombinasjoner så sier denne videosnutten fra Fauna det meste. Det er mulig at vi burde starte en innsamling til et taxifond.

VG TV: Drikker du ved siden av, eller?
Blomberg: Omtrent sånn som i dag – ikkje noe særlig mer enn det – eg bor jo litt utenfor Oslo så eg kjører bil fram og tilbake – skal ikkje si kor eg bor sånn at det ikkje blir noe UP-kontroll på veien der i dag – i dag tar eg taxi altså, men det blir den lille smakingen – eg er jo av den oppfatningen at vinen er en interessant del av måltidet, men det er ikkje derfor eg er der – der er ikkje en vinanmeldelse – det er en restaurantanmeldelse – det er en overaskende stor andel av restaurantverden som ikkje liker vinen – og da syns eg ikkje at vi skal bruke mye plass til det – eg har jo dessverre litt begrenset med tegn vi får lov å bruke og må liksom prøve å komprimere det ned da . . .

På Fauna koster i dag 5 retter 795 kroner og drikkemenyen 695 kroner. I innslaget i VG TV spiste Blomberg seg gjennom rettene med komplett vinpakke til. Vinpakken står for 46,6 % av regningen, men «syns eg ikkje at vi skal bruke mye plass til det»

Ser man på siste anmeldelse fra Solsiden så brukte Blomberg 1/3 av plassen på å vurdere maten. Resten er en mix av beliggenhet, service og blødmer.

Det burde derfor være plass til noen få ord om vinkelnerens dyktighet til å sette sammen en vinpakke som matcher maten. De fleste gjester betaler mye for den tjenesten . . .
Vedlegg

[ Spill av Quicktime-fil ] video-1436908571.mp4.mp4 [ 2.92 MiB | Vist 17317 ganger ]


Alexander Hojem
Innlegg: 55
Registrert: tor mai 14, 2015 6:31 am

Re: En ny "Blomberg"

Legg innav Alexander Hojem » man jul 20, 2015 8:39 pm

http://www.godt.no/#!/artikkel/23488681 ... oeyt-nivaa


Terningkast tre til en restaurant han anbefaler å ikke spise maten på....

Tussius
Innlegg: 7
Registrert: man jun 01, 2015 9:16 am

Re: En ny "Blomberg"

Legg innav Tussius » ons aug 05, 2015 10:17 am

Ah, så avholds er han altså ikke. Så feil kan man ta.

Noen som vil starte en restaurantanmeldelseside hvor mat og drikke teller like mye? Jeg kan være en, um, ytterst beskjeden investor. Skulle gjerne spist, drukket og anmeldt, men min tilknytning til bransjen gjør meg noe inhabil.


Gå tilbake til «Mat og Restauranter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 0 gjester